• Geldermalsen 04-01-2015
    Medewerkers Werkzaak.
    Foto Raphael Drent, Tiel.

    Raphael Drent

Cliëntenraad slaat alarm

TIEL De cliëntenraad vraagt gemeente Tiel om administratieve ondersteuning te blijven geven aan een groep bijstandsgerechtigden die dat nodig hebben.

 

De raad klimt in de pen nadat Werkzaak Rivierenland heeft aangekondigd betalingen zoals huur en zorgverzekeringskosten niet langer op de uitkering in te zullen houden. Hiervoor geldt een overgangstermijn tot 1 juli 2016. Na deze datum worden alleen nog inhoudingen verzorgd voor cliënten die niet zelfstandig hun betalingen kunnen bijhouden. Werkzaak Rivierenland heeft de uitvoering van de Participatiewet met ingang van deze maand overgenomen van gemeente Tiel.

Tiel gaf cliënten voorheen de mogelijkheid om de maandelijkse vaste kosten voor hen te betalen en de bedragen daarvan ten laste te laten komen van hun bijstandsuitkering. Dit gebeurde omdat deze groep vaak moeite heeft om zelf grip te houden op hun inkomsten- en uitgavenpatroon. Daarmee werd voorkomen dat ze schulden opbouwden of dieper in de financiële problemen kwamen.

Werkzaak Rivierenland stelt dat alleen de bedragen worden ingehouden waarvoor een wettelijke verplichting geldt. Tijdige betaling van andere financiële verplichtingen is volgens Werkzaak eenvoudig te regelen via de bank. Gemeenten zijn in 2015 over dit voornemen geïnformeerd. Volgens de cliëntenraad zou directeur Elfriede Boer zich hebben laten ontvallen dat Werkzaak "geen administratiekantoor" is.

De Cliëntenraad is bang dat het wegvallen van de ondersteuning de schuldenproblematiek in Tiel zal vergroten. Voorzitter Geors Spanjer schrijft in een brief aan b en w dat Tiel cliënten al geruime tijd administratieve ondersteuning biedt en dat deze niet kan eindigen door de overgang naar Werkzaak. Verder zouden de cliënten niet over de overgang zijn geïnformeerd.