• Heske Groenendaal

    -

Heske Groenendaal wint Vrouw in de Media Award 2016 - Gelderland

TIEL Heske Groenendaal, directeur Metaglas, uit Tiel heeft de Vrouw in de Media Award voor Gelderland ontvangen. Groenendaal heeft zich in 2016 volgens 39 procent van de stemmers het beste in de media geprofileerd. Op de

tweede plaats eindigde Nadya Aboyaakoub-Akkouh, wethouder gemeente Nijkerk (20 procent) gevolgd door Melissa van Beekveld, Promovendus Radboud Universiteit (derde, 13 procent). De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hun vaker dat podium te bieden.

Groenendaal heeft volgens de stemmers een goede boodschap om meer vrouwen in de techniek te krijgen. Zij weet door haar ondernemerschap te koppelen aan maatschappelijke thema's aandacht te vragen voor een goede balans tussen economische, duurzame en sociaal maatschappelijke thema's. De nummer twee, Nadya Aboyaakoub-Akkouh, wordt door de stemmers geroemd als openhartige, krachtige wethouder die het Nijkerkse openbaar bestuur goed zichtbaar maakt. Natuurkundig talent, Melissa van Beekveld (derde), oogstte veel lof met het winnen van de Shell Afstudeerprijs voor Natuurkunde. Van Beek deed baanbrekend onderzoek naar donkere materie die 85% van de materie in het heelal vormt.

Cijfers aanwezigheid vrouwen in de media

Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw (bron: GMMP*). Bij opinie- en nieuwsprogramma's is 12 procent van de experts die aanschuiven een vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. De aanwezigheid van vrouwen in de media staat al twintig jaar stil. Bij de laatste meting (2015) kwam naar voren dat we in Nederland zelfs achteruit zijn gegaan.

Effect gebrekkige aanwezigheid

Veelgehoord argument is dat er minder vrouwen in de media zijn omdat ze nu eenmaal minder vaak hoge functies bekleden. Met deze uitleg gaat men voorbij aan het feit dat vooral experts zoals artsen, psychologen, advocaten, managers, hulpverleners, docenten, economen en woordvoerders in de media aan het woord komen. En het zijn juist vrouwen die deze beroepen hebben, maar dus niet in de media komen, licht Janneke van Heugten toe, medeorganisator en eigenaar van Mediaplatform Vaker in de Media. ,,Het is belangrijk dat meer vrouwen als expert en rolmodel in beeld komen. Alleen al omdat de aanwezigheid van rolmodellen in de media een grote invloed op het toekomstperspectief van jonge vrouwen heeft. Wat ons via de media bereikt, beïnvloedt hoe wij onszelf en anderen zien", zegt Van Heugten.

Belang van zichtbaarheid in de media

Marga Miltenburg van ZijSpreekt benadrukt eveneens het belang van de aanwezigheid van deskundige vrouwen in de media. ,,Wanneer je niet zichtbaar bent, word je niet gezien, dus ook niet gevraagd. Door meer zichtbaarheid en hun optredens in de media krijgen vrouwen ook meer invloed op de publieke opinie. Het beeld wordt veelzijdiger. We doen dan ook een beroep op mediamakers om gericht vrouwelijke deskundigen aan het woord te laten."

Vrouw in de Media Award voor het eerst provinciaal

Het is voor het eerst dat de awards ook per provincie worden uitgereikt. Volgens de organisatoren een belangrijke stap in de geschiedenis van de awards, omdat de zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen net zo belangrijk is in de lokale en regionale media. Per provincie was er een lijst met tien vrouwelijke rolmodellen samengesteld op voordracht van journalisten, actief in de regionale media. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de

vrouwelijke deskundigen zich het beste heeft geprofileerd in de media.

De landelijke Vrouw in de Media Award wordt sinds 2008 uitgereikt. De winnaar voor 2016 is Dafne Schippers, atlete en wereldkampioen op de 200 meter sprint. De You Go Girl award is een aanmoedigingsprijs. Deze is voor 2016 uitgereikt aan Anita de Wit van de stichting StopLoverboysNU. In totaal brachten 18.629 mensen afgelopen weken een stem uit via www.vrouwindemedia.nl.

*Global Media Monitoring Project. Voor meer cijfers http://youcantbewhatyoucantsee.com/