• Foto: Hans-Lukas Zuurman

Nieuwe vormgeving Stad Tiel en Stad Buren

TIEL - Stad Tiel en Stad Buren verschijnen vanaf volgende week, net als alle andere ruim dertig lokale nieuwsbladen van BDUmedia, in een nieuwe vormgeving. Uitgever Wiljo Klein Wolterink en hoofd content Norbert Witjes van BDUmedia in Barneveld zijn trots op het eindresultaat. Ze zijn sinds mei vorig jaar nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe opmaak onder leiding van Koos Staal.De bekende grafisch ontwerper uit het Groningse Haren verzorgde de afgelopen ruim 25 jaar het ontwerp of de restyling van bijna zeventig kranten. Van het Nieuwsblad van het Noorden tot De Limburger en van het Rotterdams Dagblad tot De Gooi- en Eemlander.,,Onze huidige opmaak dateert uit 2005, toen de BDU-kranten voor het eerst op tabloidformaat verschenen'', vertellen Klein Wolterink en Witjes. ,,Bijna tien jaar later zijn we toe aan een nieuw uiterlijk voor onze kranten. Met een frisse uitstraling die past bij de huidige tijd.''Eén van de belangrijkste veranderingen is volgens de uitgever en het hoofd content een ruimer opgezette verdeling van tekst en beeld op de pagina's. ,,Daardoor wordt de krant visueel aantrekkelijk en tegelijk overzichtelijker. Dat geeft 'rust' bij het doorlezen van de pagina's.'' Verder is bijvoorbeeld gekozen voor kleurgebruik bij de plaatsnamen aan het begin van artikelen en voor een 'robuuste' naamgeving bovenaan de pagina's. ,,Zodat de lezer gemakkelijk de weg door de krant weet te vinden.''Vijfhonderd testkranten met een selectie van nieuw vormgegeven pagina's zijn begin oktober verspreid onder de lezers. Met daarbij per brief het verzoek om via een korte enquête hun mening te geven. ,,De reacties waren overwegend positief'', zeggen Klein Wolterink en Witjes. ,,Natuurlijk waren er ook kritische kanttekeningen, waar we goed naar hebben gekeken. Op basis van de reacties hebben we diverse aanpassingen doorgevoerd. Zo is de lettergrootte in de nieuwskolommen aangepast voor een betere leesbaarheid en hebben we zwarte lijnen oranje gemaakt.'',,Uiteraard is het altijd wennen als je vertrouwde krant een nieuw uiterlijk krijgt'', beseft het tweetal. ,,Maar we zijn ervan overtuigd dat onze lezers ook de vernieuwde krant zullen waarderen.'',,Aan de inhoud verandert niets'', benadrukken Klein Wolterink en Witjes. ,,We geloven onverminderd in de kracht van lokaal nieuws en lokale achtergrondverhalen. Daar bieden we volop ruimte voor, óók op papier. Daarnaast zetten we tevens zeven dagen per week in op snelle berichtgeving via sociale media en onze websites. Ook daarin blijven we investeren. Komend voorjaar krijgen de websites van de BDU-kranten bijvoorbeeld eveneens een nieuwe vormgeving.''