• Appels

    Wouter van Teeffelen

Regio verkoopt zich als FruitDelta

TIEL Regio Rivierenland heeft een nieuwe naam om de speerpunten agribusiness, economie en logistiek, en recreatie en toerisme in de markt te zetten: FruitDelta Rivierenland.

 

Het algemeen bestuur van het regionale samenwerkingsorgaan ging vorige week akkoord met een groenblauw gekleurd logo waarop de rivieren Lek, Waal en Maas en daarnaast de westelijke Betuwe, de Bommelerwaard en het Land van Maas en Waal zichtbaar zijn.

 

De naam FruitDelta verwijst naar hét nationale en internationale onderscheidende kenmerk fruit, maar in brede zin ook naar tuinbouw, agrilogistiek en toerisme. De delta roept associaties op met het unieke rivierenlandschap, de drie grote rivieren en de logistieke kansen die het vervoer over de weg, het spoor én het water te bieden heeft.

,,Het regiobestuur wil de regio meer herkenbaar gaan profileren in binnen- en buitenland", staat op de website van Regio Rivierenland. ,,We willen de naamsbekendheid van de regio verbeteren richting beslissers en beleidsmakers bij de provincie Gelderland, het Rijk in Den Haag en de Europese Unie in Brussel. Het idee is om het beeldmerk FruitDelta Rivierenland geleidelijk te gaan toepassen in het kader van lobby en branding, zodat onze regio naar buiten toe bekendheid krijgt als een eensgezinde, vooruitstrevende regio waarin bedrijfsleven, onderwijs en overheid samenwerken."

INVESTERINGSFONDS Het bestuur ging vorige week ook akkoord met de komst van een regionaal investeringsfonds waarin 715.000 euro zit voor nieuwe plannen op het gebied van de drie genoemde speerpunten. De tien gemeenten binnen Regio Rivierenland storten drie euro per inwoner in het fonds. Sommige gemeenten hebben al aangegeven dat ze minimaal drie jaar mee willen doen, andere gemeenten leggen zich nog voor hooguit één jaar vast. De afzonderlijke gemeenteraden moeten nog met het fonds instemmen, maar dat lijkt slechts een formaliteit.