• BDU

Veilig appen met arts en Ziekenhuis Rivierenland met BeterDichtbij

TIEL In een veilige app een persoonlijke vraag stellen aan Ziekenhuis Rivierenland of de eigen arts en direct onderzoeksuitslagen ontvangen op de telefoon. Dat is vanaf nu mogelijk voor iedereen in het rivierengebied en voor een grote groep patiënten van Ziekenhuis Rivierenland via de gratis en beveiligde app BeterDichtbij. Hiermee ontvangt de patiënt altijd een betrouwbaar antwoord van het ziekenhuis of de arts in de buurt, zo garandeert Ziekenhuis Rivierenland. ,,Het is fantastisch dat we nu ook via een app onze vertrouwde, regionale zorg kunnen bieden. Gewoon via je eigen telefoon of computer, zodat je alles ook nog eens rustig kunt nalezen. Net als bij WhatsApp, alleen dan met de zekerheid dat jouw belangrijke zorggegevens alleen voor je eigen arts en ziekenhuis toegankelijk zijn," aldus bestuurder Paul Verploegen van Ziekenhuis Rivierenland.

,,Dankzij BeterDichtbij kunnen we onze vertrouwde, regionale zorg nu ook digitaal aanbieden. Dat is heel belangrijk, want goed advies en contact met je arts zijn cruciaal om een behandeling goed te laten verlopen," aldus Paul Verploegen van Ziekenhuis Rivierenland. De BeterDichtbij app kan ook worden gebruikt voor praktische vragen aan het ziekenhuis, bijvoorbeeld over een afspraak of parkeren.

Steeds meer mensen zoeken zelf actief naar de beste informatie en zorg, en die kunnen ze nu vinden bij hun eigen ziekenhuis via de makkelijke app. BeterDichtbij beweegt mee en speelt in op de grote veranderingen in de zorg. ,,Bovendien hoeven patiënten zo niet meer voor alles een reis naar het ziekenhuis te maken of te bellen. Je stelt je vraag op jouw moment, gewoon thuis of onderweg. Zo willen we iedereen in onze omgeving de voordelen van Ziekenhuis Rivierenland laten ervaren, nog voordat je over de drempel komt," licht Paul Verploegen toe.

Sterk beveiligd inloggen en privacy gewaarborgd

,,Zelfs als je je telefoon verliest, kan nog niemand bij het gesprek dat je hebt gevoerd met ons. Alles wat je vertelt over je gezondheid, valt net als een afspraak in het ziekenhuis onder het medisch beroepsgeheim", licht de woordvoerder toe. Het systeem is specifiek voor de ziekenhuizen ontwikkeld en inloggen kan alleen onder je eigen naam, een pincode en een persoonlijke authenticatiecode die je via sms ontvangt.

BeterDichtbij is een app die door meer regionale ziekenhuizen wordt ingezet en gezamenlijk is ontwikkeld. ,,Als regionaal ziekenhuis is het erg kostbaar om zelf dit soort sterk beveiligde en gebruikersvriendelijke apps te ontwikkelen," vertelt Paul Verploegen. ,,Daarom ontwikkelen we BeterDichtbij binnen de vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Van deze vereniging zijn ruim 30 regionale ziekenhuizen lid. Zo kunnen we de kosten delen en van elkaar leren. Het is fantastisch dat we zo via een app de service van je eigen zorg makkelijk en altijd dichtbij kunnen bieden."

Pilot gestart

De app is sinds deze week voor iedereen in de regio Rivierenland gratis te downloaden en te gebruiken voor praktische vragen aan het ziekenhuis. Patiënten van de afdelingen Kindergeneeskunde en Gynaecologie kunnen vanaf nu worden uitgenodigd direct met de eigen arts te appen. Zij kunnen bijvoorbeeld persoonlijke vragen stellen en onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon ontvangen met BeterDichtbij. ,,We zijn nu gestart met een pilot. Samen met patiënten onderzoeken we vervolgens hoe we de app steeds verder kunnen verbeteren en breiden we volgende jaar waarschijnlijk al het aantal functionaliteiten in BeterDichtbij uit en gaan meer vakgroepen en ziekenhuizen meedoen."

Info: www.beterdichtbij.nl.