• THEO VAN DAM CULEMBORG

De Helling nieuwe hoofdsponsor zwemklassieker Beusichem-Culemborg

CULEMBORG Het bestuur van de Stichting Zwemwedstrijd Beusichem - Culemborg moest afgelopen jaar afscheid nemen van haar twee hoofdsponsors, te weten Toyota-dealer Van Helmond en Ford-dealer Crum. Inmiddels is het bestuur erin geslaagd een nieuwe hoofdsponsor te vinden, die de komende jaren de zwemwedstrijd financieel steunt. Het gaat om de stichting Jachthaven en Camping De Helling in Culemborg. De nieuwe hoofdsponsor, die ook zijn naam verbindt aan deze zwemwedstrijd, is de in 2014 geprivatiseerde Culemborgse jachthaven en camping.

Met deze sponsor is een duidelijke link gevonden met de zwemwedstrijd. Want jaarlijks is de finish van de zwemklassieker en presentatietocht in de jachthaven van Culemborg. Door het aantrekken van deze hoofdsponsor geeft het de stichting meer financiële draagkracht om de zwemklassieker naar hoger niveau te brengen. Daarnaast is het doorgaan van deze wedstrijd weer voor een aantal jaren gegarandeerd.

De nieuwe naam van de wedstrijd, die dit jaar op zondag 12 juli wordt gezwommen, wordt 'De Helling Zwemwedstrijd Beusichem-Culemborg' (Lektocht). De prijsuitreiking wordt in of naast het clubschip van wv De Helling in de jachthaven gehouden.

De zwemwedstrijd van Beusichem naar Culemborg wordt voor de 19e keer gezwommen en is in het wereld van het openwaterzwemmen een begrip geworden. De enige wedstrijd in Nederland die in een rivier (de Lek ) wordt gezwommen met aan de ene kant de scheepvaart en de andere kant grazende koeien. De wedstrijd wordt gekenmerkt door hoge veiligheidseisen, met 25 boten van diverse reddingsbrigades uit het land en bijna 40 officials van de KNZB die de wedstrijdzwemmers in de gaten houden om te kijken of alles in het water correct verloopt.