• Erik van Dijk

Nieuwe gezichten bij Wielerpromotie

TIEL In de persoon van Eric de Jongh heeft de Stichting Wielerpromotie Rivierenland een nieuwe man aan het roer. En hem wacht, samen met de andere nieuwe bestuursleden, meteen een druk jaar. Maar gelukkig is vertrekkend voorzitter Wim van Rooijen zeker niet uit beeld.

,,Gelukkig niet, nee", bevestigt De Jongh. ,,Er is een volledig nieuw bestuur en iedereen is even enthousiast. Maar Wim is uniek. Hij heeft de Profronde van Tiel zoveel jaar georganiseerd, daar heb ik heel veel respect voor."

Van Rooijen heeft op zijn beurt ook zeker veel waardering voor het nieuwe bestuur: ,,Het is fijn dat er nieuwe, enthousiaste mensen zijn. Ik zal hen zeker met raad en daad bijstaan, want het is best een aardige klus om dit goed te doen." Maar niet alleen op de achtergrond blijft hij betrokken bij de stichting, Van Rooijen heeft de taak op zich genomen om sponsoren te werven: ,,In de loop der jaren heb ik een groot netwerk opgebouwd. Het is leuk om zo met de mensen bij wie ik al jaren langs kom, in contact te blijven."

Genieten doet Van Rooijen nog altijd van het sfeertje: ,,Ik vind het nog steeds leuk. Het is een mooie uitdaging om alles rond te krijgen. Als het lukt, zal dit zeker een kick geven. Maar ik ben wel blij dat ik de kar niet meer hoef te trekken. Dat ik niet meer verantwoordelijk ben, voelt wel lekker aan."

Die taak legt Van Rooijen graag neer bij De Jongh. ,,Het wordt een druk jaar", weet de vervanger van Van Rooijen. Naast de Profronde van Tiel en Flipjes Toertocht, maken twee etappes van de Holland Ladies Tour deel uit van het programma en dit jaar komt ook de Giro d'Italia erbij. ,,Dat een van de grootste wielerevenementen ter wereld Tiel uitgekozen heeft als doorkomststad, is prachtig. Wij willen Tiel roze laten kleuren."

Maar niet alleen de profrenners kunnen op aandacht rekenen. Ook rond Flipjes Toertocht worden nieuwe ambities uitgesproken door De Jongh: ,,Bij goed weer doen zo'n 800 tot 1000 fietsers mee. Ons doel is het verdubbelen van dat aantal door bijvoorbeeld meer bedrijven er bij te betrekken." Een nieuw onderdeel in dat plan is een zogeheten 'business ride'. ,,Eigenlijk een netwerktocht. In een acceptabel tempo kunnen ondernemers elkaar leren kennen en zo zaken doen. Voorheen gingen bedrijven naar het voetbal, nu is het wielrennen populair."

Hoe mooi het programma ook klinkt, het bestuur kan het niet alleen doen. Zowel Van Rooijen als De Jongh onderstreept dat: ,,We hebben zo'n 80 vrijwilligers op wie we altijd een beroep kunnen doen. Dat is ontzettend fijn, want zonder hen komen wij niet ver. Elke schakel is belangrijk."