Servicepunt Thuiswonen operationeel

TIEL - De eerstelijnszorg in Tiel noemt het een 'geweldig initiatief' en de gemeente Tiel heeft het Servicepunt Thuiswonen benoemd tot pilot-project. Nu het servicepunt er is , gaat initiatiefnemer Herman Jonkmans zijn idee verder uitzetten in de regio. Hij signaleert een behoefte aan niet medisch gerelateerde hulpvragen van ouderen en mantelzorgers. Servicepunt Thuiswonen is een handige vraagbaak die benaderd kan worden voor de meest uiteenlopende klussen.

Jonkmans zit op zijn gemak achter zijn laptop. Hij is druk bezig om wat hulpvragen uit te zetten. ,,Wat wij doen?'' Hij schuift de laptop opzij en vertelt. ,,Servicepunt Thuiswonen is een stichting zonder winstoogmerk. Kort door de bocht verzorgen we gratis telefoontjes en mails van mensen die een probleem hebben. Dat kan een verstopte gootsteen zijn, een klusje in de tuin, maar ook een formulier dat juist ingevuld moet worden of een computer die vast zit. Het is de 112 voor thuiswonen. Wij verlenen geen medische zorg en ook aan thuiszorg doen we niets. Daar zijn anderen voor. Maar daarnaast blijft er heel veel over en daar komen wij bij kijken.''

Servicepunt Thuiswonen heeft contact gezocht met een aantal partners die ze benadert om moeilijkheden op te lossen. Notaris Kok in Tiel bijvoorbeeld of El Buco in Culemborg. Daarnaast is de organisatie meer dan normaal ingericht op de signaleerfunctie in huis. Jonkmans: ,,Er is op het terrein van signalering en alarmering zoveel mogelijk, dat weten de mensen vaak niet. We kunnen bijvoorbeeld signaleren als een oudere te lang in een hal blijft en er verder geen deuren open of dicht gaan. Dan krijgt de familie of een buurvrouw een seintje om even te gaan kijken bijvoorbeeld.''

De enthousiaste initiatiefnemer schetst dat Servicepunt Thuiswonen op iedere vraag een antwoord heeft en dat ieder telefoontje direct persoonlijk beantwoord wordt. Geen bandjes of keuzemenu's. De deelnemende gemeenten dragen 23 cent per inwoner bij, waardoor ze de inzet voor heel veel verschillende zaken uit handen kunnen geven. Daarnaast draagt de Provincie Gelderland haar steentje bij en worden allerlei andere fondsen aangeboord. Onder andere de Rabobank is een van de bedrijven die het initiatief financieel mogelijk zal gaan ondersteunen.

Jonkmans heeft altijd gewerkt in de wereld van Justitie en is zich bewust van de privacy van personen. ,,Natuurlijk houden we ons aan de privacywetgeving, daar zetten we zwaar op in. Onze vrijwilligers moeten zich aan een onderbouwd protocol houden. Alles gaat zoals de vrager het wenst. We werken vanuit onze site en we bouwen in eigen beheer iets op wat niet bestaat. Servicepunt Thuiswonen is een prachtige innovatie en toegankelijk voor iedere vraag die bij ons binnenkomt. Iedereen krijgt persoonlijk hulp en antwoord.''

Stichting Servicepunt Thuiswonen, telefoon 088-700 4100 of www.servicepunt-thuiswonen.nl.