• Minister Bruins en gedeputeerde Jan Markink ontvangen het magazine Gewoon.Sporten. uit handen van ambassadeur Edwin de Wolf

    Jaap Zoet

Campagne Gelderland sport onbeperkt gaf in 2018 extra impuls aan aangepast sporten

12-12-2018, 11:49 | Lezersnieuws | annemieke

De campagne Gelderland sport onbeperkt heeft in totaal meer dan 400.000 mensen bereikt via social media, de actiewebsite www.gelderlandsportonbeperkt.nl en evenementen. Als afsluiting van het Gelders jaar van het aangepast sporten laat het magazine Gewoon. Sporten.zien wat de campagne heeft opgeleverd. Bij het Gelders Sportgala op 11 december 2018 ontvingen Jan Markink, gedeputeerde sport van de provincie Gelderland, en minister Bruno Bruins de eerste exemplaren van het magazine uit handen van ambassadeur Edwin de Wolf. “Door het inzetten van sport haalt de provincie het mooiste uit Gelderland. De provincie Gelderland is een voorbeeld voor de rest van Nederland voor wat betreft het versterken van het sportklimaat,” aldus minister Bruins. 

De provincie Gelderland koos aangepast sporten als thema voor het sportjaar 2018. Samen met partners en ambassadeurs werd via de campagne Gelderland sport onbeperktbewegen en sporten voor mensen met een beperking in de schijnwerpers gezet. De gezamenlijke missie was om te zorgen dat meer mensen met een beperking gingen sporten. “In het magazine kun je zien dat Gelderland dit jaar prachtige sportmomenten heeft meegemaakt, waar mensen prijzen wonnen, grenzen verlegden, samen plezier hadden en soms voor het eerst een sport probeerden,” zegt Jan Markink. “Door het leggen van verbinding en aangaan van samenwerking kwamen nieuwe sportinitiatieven van de grond. Wat ons betreft is het Gelders jaar van het aangepast sporten daarom zeker geen eindpunt, maar een nieuw begin. Laten we aangepast sporten structureel verankeren. Met faciliteiten, trainingsgroepen, het in beeld brengen van sport en door als publiek onze toppers aan te moedigen bij grote evenementen.”

Aandacht voor aangepast sporten via storytelling en beelden

Via storytelling liet Gelderland sport onbeperktmet meer dan tachtig verhalen uit de praktijk zien wat sport betekent voor mensen met een beperking. Meer dan 18.000 mensen lazen die verhalen op www.gelderlandsportonbeperkt.nl en via interactie op social media werden meer dan 375.000 mensen bereikt. Maandelijks verscheen een videoreportage over aangepast sporten met 85.000 videovertoningen als resultaat. Ook kwam aangepast sporten in beeld via een abricampagne waarbij drie maanden lang foto’s van een aantal ambassadeurs bij 350 bushaltes te zien waren.