• I]Iri] Is

Culinaire geheimen van Lek en Linge

TIEL JCI Lek en Linge, een organisatie van jonge ondernemers, heeft een kookboek uitgebracht met recepten en verhalen van toprestaurants en leveranciers van streekproducten uit de regio Lek en Linge. De opbrengst van het boek, Culinaire Geheimen van Lek en Linge, komt ten goede aan zorgboerderij De Witte Schuur uit Culemborg.

De leden van JCI Lek en Linge houden van het goede leven in onze mooie streek. Genieten van heerlijk eten op speciale plekken en het kopen van pure, eerlijke streekgerechten maken daar onderdeel van uit. Voorzitter van de projectgroep Marith Vos: ,,Nieuwsgierig naar de bijzondere verhalen achter deze mooie bedrijven, besloten wij nader kennis te maken met de gepassioneerde ondernemers daarachter." Deze verhalen zijn gebundeld in een boek voor het goede doel.

UNIEKE PRESTATIE In het boek kun je kennismaken met tien toprestaurants en vijf geweldige streekleveranciers. Zij zijn geselecteerd als deelnemer, maar betalen ook voor deelname ter ondersteuning van het goede doel. Zij worden op een unieke wijze gepresenteerd, geven letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken en vertellen over de streek, het bedrijf, de historie en de achtergrond van hun zaak en de keuzes in de gerechten op de kaart. Daarnaast kun je er thuis mee aan de slag: de restaurants geven ieder een bijzonder recept prijs, ideaal met de komende feestdagen in het verschiet.


Het eerste receptenboek is inmiddels overhandigd aan de eigenaresse van De Witte Schuur, Conny van Herwijnen. Met de opbrengst wil ze graag een theater inrichten bij de boerderij, die dagbesteding biedt aan kinderen en volwassenen met een beperking in een beschermde en vertrouwde omgeving vanuit de rust en de ruimte van het platteland. De boerderij houdt zich ook op een mooie manier bezig met streekproducten. De restaurants en leveranciers sponsoren dit goede doel automatisch door deelname aan het boek.

JCI is een wereldwijde organisatie met bekende oud-leden als John F. Kennedy, Kofi Annan en Bill Clinton. Naast geld ophalen voor het goede doel is 'learning by doing' een van hun doelen. De totstandkoming van het boek bleek een uitdagende, maar bovenal inspirerende klus voor de leden, die geen van allen eerder een boek in eigen beheer uitgaven. Zij werden bijgestaan door een professioneel team bestaande uit fotograaf Richard Hartendorp, journalist/tekstschrijver Michel Broekhuizen en grafisch ontwerper Hetty Bevers.


Het kookboek is voor 14,95 euro te verkrijgen bij de deelnemende restaurants en via de website www.culinairegeheimen.nl.