• Hendrica en Elly verwelkomen graag nieuwe collega's.

    Neeltje van Triest

Home Instead Thuisservice Rivierenland bestaat één jaar

TIEL De groei zit er flink in bij Home Instead Thuisservice. Deze organisatie bestaat één jaar en is gericht op niet-medische zorg verlening. Individuele begeleiding, begeleiding gecombineerd met huishoudelijke ondersteuning en/of persoonlijke verzorging aan senioren om zo lang mogelijk met plezier in hun eigen omgeving te blijven wonen.

'De relatie gaat voor de taak' is de leidraad van Home Instead. Senioren moeten het gevoel hebben dat zij worden gehoord en begrepen.

CAREGivers, professionals met levenservaring, komen op basis van een vaste match namens Home Instead bij de cliënt thuis. Deze bepaalt zelf de tijd, frequentie en zorgtaak. CAREGivers, Hendrica de Leeuw en Elly van Triest vertellen enthousiast over hun werk. Hendrica heeft geen achtergrond in de thuiszorg; Elly heeft juist deze wereld verlaten om meer aandacht en tijd te hebben voor de cliënt.

Hendrica: ,,Het motto van Home Instead bestaat uit drie aandachtspunten. Geef vertrouwen, maak het verschil en handel vanuit je hart. En dat is ook echt zo. Na een gerichte opleiding door Home Instead werk ik met ontzettend veel plezier met senioren.''

Hendrica heeft sinds haar start vier cliënten onder haar hoede. Momenteel bezoekt zij onder andere tweemaal per week een mevrouw met dementie die nog graag activiteiten onderneemt en een spelletje speelt. Hendrica komt langs om haar te activeren en om gezelligheid te brengen. Zo helpt ze haar om in haar vertrouwde omgeving te blijven wonen.

Elly is momenteel 3 tot 4 uur per dag aanwezig bij een mevrouw van 97, die nog zelfstandig woont. Ze was ziek toen Elly voor het eerst bij haar binnenstapte en op aandringen van haar dochter, die niet in de buurt woont, gaat ze een paar keer per week bij haar langs. Elly: ,,Ik kijk bijvoorbeeld de koelkast na, schrijf de boodschappen in overleg met haar op en verzorg nog meer van dit soort klusjes. Als CAREGiver sluit je aan waar de mensen zijn en help je daar waar nodig is.'' Hendrica vult aan dat ze alles zoveel mogelijk laat zoals het is. ,,De cliënt houdt de regie om door te gaan zoals ze het gewend is.'' Haar cliënt richt haar ontbijttafel altijd op een speciale manier in en Hendrica helpt haar daarbij. Vooral bij cliënten met dementie zijn structuur en rituelen belangrijk.

VERTROUWEN Het begeleiden in het proces van dementie en het winnen van vertrouwen winnen is erg belangrijk. Zeker bij ingrijpende veranderingen, als er hulp bij persoonlijke verzorging nodig is. Of als iemand, na maanden binnen gezeten te hebben, weer even mee naar buiten gaat. Willem-Jan van der Star en Ingrid van Tol, eigenaren van Home Instead Rivierenland, benadrukken dat regelmatig nieuwe cliënten zich aanmelden. Structureel is een nieuwe aanwas van CAREGivers nodig om een goede match te kunnen realiseren. Nieuwe collega's zijn altijd van harte welkom. Iedere medewerker wordt professioneel opgeleid en kan trainingen en intervisiebijeenkomsten bijwonen. Van Tol: ,,We vinden het belangrijk dat onze collega's naast tijd en aandacht iets extra's brengen. Onlangs hebben we onze cliënten getrakteerd op een ijsje en in juni hebben onze CAREGivers een cursus handmassage gekregen."

a[ Home Instead Thuisservice Rivierenland, Appelboogerd 1, Tiel, 0344-745163 of homeinstead.nl/rivierenland